Αποτοξίνωση μετά τις γιορτές!


Είναι σχεδόν αδύνατο να μην φάει κανείς παραπάνω από όσο πρέπει κατά τη διάρκεια των γιορτών. Το αλκοόλ, τα γλυκά και οι λιπαρές - ζωικές συνήθως - τροφές έχουν την πρώτη θέση στα εορταστικά τραπέζια, με αποτέλεσμα, μόλις αυτά τελειώσουν, όχι μόνο να έχουμε την αίσθηση ότι «βαρύναμε», αλλά να έχουμε κιόλας κυριολεκτικά πάρει βάρος. Τώρα λοιπόν είναι η κατάλληλη στιγμή όχι μόνο να απαλλαγούμε από τα περιττά κιλά, αλλά και να ξεκουράσουμε τα όργανα του σώματός μας που εργάστηκαν σκληρά, προκειμένου να επεξεργαστούν την πληθώρα των επιβλαβών ουσιών που καταναλώσαμε. Τι σχέση όμως έχει το πολύ φαγητό με τις τοξίνες και γιατί λέμε ότι χρειαζόμαστε μια αποτοξίνωση;

Τοξίνες: ποια η σημασία τους;

Με τον όρο τοξίνες εννοούμε κάθε χημική ουσία που εισέρχεται στον οργανισμό μέσω της τροφής, του αέρα και του νερού και μπορεί να τον βλάψει. Σε τοξίνη μπορεί να μετατραπεί οτιδήποτε συγκεντρωθεί στο σώμα μας σε ποσότητα πολύ μεγαλύτερη από αυτή που έχουμε ανάγκη, ουσιαστικά όμως ο  οργανισμός μας απειλείται από ουσίες που δεν έχουμε καθόλου ανάγκη. Όταν ωστόσο κάνουμε λόγο για αποτοξίνωση, αναφερόμαστε συνήθως στη διατροφική, που στόχο έχει να απομακρύνει τις τοξίνες οι οποίες δημιουργήθηκαν από την υπερκατανάλωση ζωικών και επεξεργασμένων τροφών. Πρόκειται για μια δίαιτα - ή καλύτερα, προσεγμένη διατροφή - που βοηθάει τον μεταβολισμό να δραστηριοποιηθεί, ώστε να διώξει τις βλαβερές ουσίες από τον λιπώδη ιστό, μέσω των απεκκριτικών του οργάνων.

Γιατί να κάνουμε αποτοξίνωση;

Επειδή θα βοηθήσουμε τον οργανισμό μας και θα βελτιώσουμε την υγεία μας, αυξάνοντας την ενεργητικότητά μας. Μέσω της διατροφικής αποτοξίνωσης ισχυροποιείται το ανοσοποιητικό σύστημα, με αποτέλεσμα να είμαστε πιο ανθεκτικοί στις ιώσεις και μειώνονται τα επίπεδα χοληστερίνης και σακχάρου στο αίμα. Ταυτόχρονα, αυξάνονται τα επίπεδα των λεγόμενων «ορμονών της χαράς», όπως η ντοπαμίνη, που βελτιώνουν τη διάθεση και την αυτοπεποίθηση και αποτρέπουν από την κατάθλιψη. Πέρα όμως από αυτά τα οφέλη, η διατροφική αποτοξίνωση συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του μεταβολισμού, με αποτέλεσμα την απώλεια λίπους και περιττών κιλών. Τέλος, σύμφωνα με έρευνες, η αποτοξίνωση βελτιώνει την κατάσταση της επιδερμίδας και βοηθά τη μνήμη και την ικανότητα συγκέντρωσης.

Οι δίαιτες: Τα «ναι» και τα «όχι»

Υπάρχουν πολλές δίαιτες αποτοξίνωσης που διαφέρουν, άλλοτε ως προς τη διάρκειά τους και άλλοτε ως προς το είδος των τροφών που περιλαμβάνουν. Ο γενικός κανόνας όμως υπαγορεύει ένα διάστημα 7-15 ημερών, ενώ όσον αφορά τις τροφές, εκείνες που θα πρέπει να αποφεύγονται είναι η ζάχαρη, το λευκό αλεύρι, τα λιπαρά, το κόκκινο κρέας, τα γαλακτοκομικά και το αλκοόλ και να προτιμώνται τα εποχικά φρούτα και λαχανικά, οι φυτικές ίνες, τα δημητριακά ολικής άλεσης, το νερό και τα διάφορα ευεργετικά βότανα. Πιο συγκεκριμένα:

1. Τρώτε πέντε γεύματα την ημέρα - πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό και βραδινό -, ώστε να βάλετε τον μεταβολισμό σας σε διαδικασία καύσης.
2. Πιείτε πολύ νερό - περίπου 2 λίτρα - αλλά και διάφορα άλλα ροφήματα χωρίς ζάχαρη, όπως τσάι (του βουνού και πράσινο), χυμούς λαχανικών και αποτοξινωτικά βότανα (πικραλίδα, μέντα, τίλιο, λουίζα, τσουκνίδα, τζίντζερ).
3. Επιλέξτε εποχικά φρούτα και λαχανικά και καταναλώστε τα σε διάφορες μορφές, είτε ωμά, είτε βραστά και μαγειρεμένα στον ατμό, είτε σε ευφάνταστα smoothies. Τα παντζάρια, τα καρότα, το σέλινο και ο μαϊντανός είναι ιδανικά, ενώ από φρούτα, τα μήλα και τα αχλάδια καθαρίζουν το συκώτι και τη χολή, ο ανανάς και η παπάγια αυξάνουν τα πεπτικά ένζυμα. Τέλος, τα πικρά χόρτα, μαζί με το ζουμί τους είναι ο Νο1 σύμμαχος στην αποτοξίνωση.
4. Επιλέξτε τροφές από όλες τις κατηγορίες, αλλά άπαχες. Προτιμήστε λευκά κρέατα, δηλαδή πουλερικά και ψάρια, χαμηλών λιπαρών γιαούρτι, δημητριακά ολικής άλεσης και - προς το τέλος της δίαιτας - όσπρια, ώστε να πάρετε όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Επιπλέον συνήθειες που βοηθούν

1. Η γυμναστική και το καθημερινό περπάτημα. Τρεις φορές την εβδομάδα αερόβια γυμναστική (τρέξιμο, κολύμπι, αερόμπικ) είναι αρκετές.
2. Ένας καλός ξεκούραστος βραδινός ύπνος, τουλάχιστον 7 ωρών.
3. Το δείπνο νωρίς (όχι μετά τις 8:30 το βράδυ).
4. Το μπάνιο με άλατα Epsom. Το βασικό συστατικό αυτών των αλάτων, το μαγνήσιο, υποστηρίζει εκατοντάδες ένζυμα στο σώμα (συμβουλευτείτε τον γιατρό για τη χρήση τους, διότι αντενδείκνυνται σε ορισμένες περιπτώσεις).

Χρήσιμες συμβουλές

1. Ξεκινήστε την ημέρα σας με ένα ποτήρι χλιαρό νερό με λεμόνι. Είναι το Νο1 αποτοξινωτικό.
2. Δεν είναι όλα τα λιπαρά βλαβερά. Τρόφιμα πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά (ελαιόλαδο, ελιές, αβοκάντο), ω3-λιπαρά (σολομός, τόνος) και άπαχη πρωτεΐνη (ανάλατοι ξηροί καρποί, ψάρια, ταχίνι), βελτιώνουν την ευαισθησία στην ινσουλίνη και έτσι δυναμώνουν οι μύες και μειώνεται το λίπος στην κοιλιά.
3. Διαβάστε προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων. Πάντα κρύβονται κάποια επιβλαβή συστατικά, όπως τα trans, τα υδρογονωμένα λίπη και το MSG (μονογλουταμινικό μονονάτριο).
4. Μην κάνετε αποτοξίνωση αν είστε έγκυος, θηλάζετε, είστε άνω των 65 ετών, έχετε υψηλή αρτηριακή πίεση, είστε λιποβαρείς ή εάν δεν σας το επιτρέπει ο γιατρός σας.